Elektroniczne zwolnienia lekarskie ułatwią kontrolę nad pracownikami

Od 14 sierpnia 2015 r. zaczęły obowiązywać niektóre zmiany dotyczące tzw. ustawy zasiłkowej, czyli ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Nowelizacja przewiduje wprowadzenie lepszej kontroli nad zwolnieniami lekarskimi dostarczanymi przez pracowników. Z początkiem 2016 r. roku wejdą w życie kolejne przepisy w tym zakresie.

Zgodnie z nowymi regulacjami, pracodawcy zatrudniający powyżej pięciu osób powinni zakładać swoim pracownikom specjalne profile w ramach platformy ZUS. Płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe, którzy są zobowiązani do przekazywania dokumentów przez transmisję danych w formie dokumentu elektronicznego, muszą utworzyć takie profile do 31 grudnia 2015 r. Pozostali płatnicy mogą to zrobić dobrowolnie. Od 1 stycznia ruszy bowiem elektroniczny system wymiany danych o zaświadczeniach chorobowych. Informacje będą przekazywane pomiędzy pracodawcami, lekarzami i ZUS, już w momencie, gdy pracownik zgłosi się na wizytę u lekarza. Przewiduje się, że taki system ograniczy liczbę nieobecności pracowników z powodu rzekomych chorób.

Problemem będzie jednak początkowe funkcjonowanie systemu w gabinetach lekarskich. Lekarze mają bowiem aż 2 lata na jego wprowadzenie. Do tego czasu wiele zwolnień będzie nadal wystawiana na papierze. Dodatkowo, kłopot stanowi konieczność poniesienia przez lekarzy kosztów zakupu sprzętu elektronicznego do obsługi nowego systemu.

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z TAX-NET Doradztwo sp. z o.o.